Het is Vlogging Day! En dat is het uitgelezen moment om een blog te schrijven over vloggen. Of een vlog te maken over vloggen natuurlijk. Er valt alleen zo ontzettend veel over te vertellen dat ik bij de basis wil beginnen. Stel je bent nu nog niet aan het vloggen, maar wilt dat wel. Hoe pak je dat aan? En wat is de beste vorm?
Langzaamaan besefte ik dat ik wel degelijk meer wilde laten zien en vooral ook wilde leren vloggen. Want los van dat het leuk kan zijn, is het zakelijk ook enorm interessant. Via vlogs kun je kennis en tips delen, mensen je producten laten zien of ze inspireren. Als trap onder m’n reet heb ik toen een cursus van Charlotte van ’t Wout gevolgd: #LongStoryShort. Wat een verademing was dat! Ik bleek vooral heel veel bezwaren in mijn hoofd te hebben die helemaal nergens over gingen. Waarschijnlijk dezelfde bezwaren als jij nu hebt om geen video’s van jezelf te hoeven maken…
Ugh, mijn stem…
Zeker als je net begint met vloggen en nog zoekende bent in wat voor jou wel of niet werkt, moet je waarschijnlijk nog wennen aan je eigen gezicht en stem. Er is maar één optie om daar van af te komen: beginnen. En Instagram Stories is daar het ideale platform voor.
Vloggen via Instagram betekent dat je video’s in principe 15 seconde duren. Dus geen gedoe met teksten die je vergeet en als je niet helemaal tevreden bent, is je video na 24 uur weer offline. Voordat ik je ga vertellen hoe je met vloggen via de Stories aan de slag gaat, wil ik je graag eerst meenemen in waarom vloggen zakelijk gezien zo interessant is.
Tekst gaat verder onder de foto.

5 redenen om te vloggen
- Je bent niet te kopiëren. Jij hebt een unieke stem en je mimiek is ook helemaal eigen. Die combinatie maakt het praktisch onmogelijk om te copy-pasten. In tegenstelling tot teksten, die in principe iedereen kan kopiëren.
- Duidelijke boodschap. Je kent het vast wel: je stuurt een tekstberichtje via bijvoorbeeld Whatsapp en maakt daarbij een grapje of bent een beetje sarcastisch. Grote kans dat jouw tekst of boodschap niet aankomt of verkeerd wordt geïnterpreteerd. Met jouw stem, gezichtsuitdrukkingen en het gebruik van klemtonen kun je veel nuances aanbrengen. Daarmee verduidelijk je jouw boodschap aan de kijker.
- Verbinding. Ja, daar heb je hem weer. Verbinding. Zo belangrijk als je wilt dat klanten bij jou komen om iets te kopen of geholpen te worden. Vloggen is daar ontzettend sterk in. Op het moment dat je iemand ziet én hoort en diegene ook nog eens in de camera kijkt, kun je er haast niet omheen. Je gaat automatische luisteren en kijken, dat zorgt voor verbinding. Nog een voordeel: mensen onthouden ook beter wat je zegt. Neem bijvoorbeeld het journaal. Ook al ben ik een journalist, ik onthoud sommige informatie niet wanneer ik naar saaie ‘plakshots’ zit te kijken. Beelden die over iemand heen zijn geplakt omdat er bijvoorbeeld in het filmmateriaal is geknipt. Zie je de persoon die aan het praten is, dan blijft zijn verhaal gelijk beter hangen.
- Profileren als ondernemer. Met vloggen kun jij je onderscheiden. Natuurlijk omdat je niet te kopiëren bent, maar ook omdat er zo weinig ondernemers zijn die het doen. Neem je volgers of klanten eens mee in je werkdag. Laat ze met een vlog zien wat je doet of deel snel tips of kennis. Je kunt er alle kanten mee op, zoals je verderop in dit artikel kunt lezen.
- Interactie. De vijfde reden: omdat video zoveel persoonlijker is, is de kans op interactie ook groter. Stel bijvoorbeeld aan het einde van je vlog een vraag. De kans is groot dat iemand via een direct message reageert. Daarmee heb je dus 1-op-1-contact met (potentiële) klanten. En dat is een ingang voor bijvoorbeeld een salesgesprek of verdere kennismaking.
Het doel
Goed, je weet dat je moet gaan vloggen. Dan is de tweede vraag: wat ga je laten zien of vertellen? Zorg dat je zelf in beeld bent en nadenkt waarom je de video opneemt. Per vlog(reeks) is het ’t meest strategisch om één doel te hebben. Als je het vanuit de kijker of volger benadert, zie je dat er drie redenen zijn waarom ze vlogs of video’s kijken. Ze zoeken:
- Inspiratie
- Informatie
- Vermaak (oftewel: entertainment)
Bij inspiratie kun je als wijnprofessional denken aan het delen van recepten of wijn-spijstips. Of deel bijvoorbeeld een vlog van een bezoek aan een wijnmaker om mensen te inspireren daar ook op bezoek te gaan. Qua informatie moet je vooral denken aan het delen van kennis en praktische tips en reviews van bijvoorbeeld wijnen. Entertainment zijn de luchtige, grappige of emotionele vlogs waarin je het gevoel van je kijkers wilt aanspreken.
Tekst gaat verder onder de foto.

Soorten vlogs en de vorm
Ik kan hier enorm lang over uitweiden omdat er allerlei vormen en varianten zijn op een vlog. Voor de duidelijkheid heb ik er vier voor je op een rij gezet.
Allereerste de micro-vlogs, bijvoorbeeld de video’s op Instagram Stories. Deze duren maximaal vijftien seconde en zijn dus extreem kort. Je kunt een reeks achter elkaar opnemen, maar je zult zien dat Instagram die na 1 minuut afkapt. Dus: houd het kort en bondig. Daarmee dwing je jezelf om tot de kern te komen en heeft je kijker niet het gevoel dat hij zijn spaarzame tijd heeft verknoeid aan het scrollen door jouw stories.
De tweede zijn de uitgebreide weekvlogs, bekend van veel YouTubers. Video’s die vaak zo’n tien minuten duren en waarbij je de kijker meeneemt in bijvoorbeeld jouw werkweek. Deze video’s kosten vrij veel tijd omdat je elke dag moet filmen en bovendien is het natuurlijk de vraag in hoeverre jij een kijkje wilt geven in je (privé)leven.
Dan heb je nog de how to-vlogs, video’s waarin je als een soort tutorial laat zien hoe je iets doet. Dat kan iets heel simpels zijn, zoals het openmaken van een fles wijn. Maar dat kan ook een stuk uitgebreider (bijvoorbeeld een overzicht van verschillende decanteertechnieken). Deze how to-vlogs zie je veel bij beautyvloggers.
Tot slot: de zakelijke vlog. Deze vorm zie je steeds vaker en er zijn inmiddels ook een aantal bedrijven in Nederland die zich hierin specialiseren. Het is een modern en luchtig alternatief voor de bedrijfsvideo. In plaats van dat jij je als bedrijf presenteert, neemt iemand anders (een vlogger) een kijkje op de werkvloer. Zie het als een soort mini-reportage.
Tekst gaat verder onder de foto.

Aan de slag! Zo pak je het vloggen aan
Oké, je weet nu waarom je moet vloggen, met welk doel je een vlog maakt en ook welke vorm je vlogt krijgt. In mijn geval is dat dus vaak voor Instagram Stories. Tijd om hem te maken! Je hebt alleen maar je telefoon nodig om van start te gaan. Wil je het professioneler maken qua licht en geluid? Dan kun je bijvoorbeeld een los microfoontje kopen of een kleine lamp.
Praktische tips
- Neem de video op in de app van Instagram. Daarmee zie je precies wanneer je op de 15 seconde zit.
- Kijk niet in de camera, maar naar je eigen ogen op het scherm. Dit oogt het meest natuurlijk.
- Stel hem in op handsfree, op die manier hoef je de record-knop niet continu ingedrukt te houden. (Nieuw verhaal maken > aan de linkerkant van het scherm klik je op het pijltje naar beneden ( ﹀ ) > Handsfree > Houd de knop ingedrukt en hij telt af voor de opname.)
- Plaats maximaal 3 stories achter elkaar met dezelfde achtergrond. Op deze manier houd je het spannend voor de kijker en verliest die zijn aandacht niet.
- Maak je vlog liever 10 seconde, dan 15 seconde en met een extra boodschap.
- Wil je vandaag iets plaatsen, maar weet je niet wat? Neem mensen mee in je werkdag. Wat staat er op de planning? Laat zien hoe je iets doet. Of vertel over iets waar je mee bezig bent.
- Eindig je vlogreeks met een vraag of call-to-action, zodat de kijker weet wat je van hem ‘verwacht’. Dat zorgt ook voor interactie.
- Wissel in vorm! Je kunt zeker op Instagram ook heel leuk spelen met filters en gifjes. Ja, je kunt jezelf erin verliezen. Maar ja, het mag ook gewoon leuk zijn, dat zien mensen er aan af 😉
- Last but not least (en hij sluit aan bij de vorige): gebruik een beetje humor. Onze socialmediakanalen zijn allemaal zo perfect dat het heerlijk is om af en toe een beetje te lachen.
Ik zou zeggen: raap al je moed bij elkaar, negeer die stemmetjes in je hoofd en ga beginnen! En tag vooral ook even @toostaantafel, want ik ben super benieuwd welke tips jij in de praktijk brengt. En onthoud: Instagram Stories staan maar 24 uur online. Mensen die het in die tijd nog niet hebben gezien, kunnen het daarna ook niet meer bekijken. Dus als je een keer blundert, dan blijft het niet tot in de eeuwigheid online staan.
In dit artikel staan affiliatelinks. Meer daarover lees je in mijn disclaimer.