Foto: Scott Warman
Wist je dat wijndrinkers steeds minder details onthouden? Elementen zoals de producent, de regio of druif laten ze links liggen, terwijl duidelijke informatie en het uiterlijk van een wijnetiket steeds belangrijker is. Onderzoeksbureau Wine Intelligence is in de wereld van de etiketten gedoken en heeft onderzocht welke invloed de pandemie daarop heeft.
Het volledige rapport van Wine Intelligence telt maar liefst 68 pagina’s en kijkt vooral naar de wijnmarkt in de Verenigde Staten. Toch blijkt uit een interview met een aantal wijn- en designexperts dat er wereldwijde trends zijn. De consument is door de pandemie bijvoorbeeld meer op zoek naar veiligheid: een wijnetiket met klassieke en vertrouwde elementen die we kennen uit de wijnwereld. Ik heb drie interessante punten uit het interview voor je op een rij gezet: de kenmerken van een goed etiket, ontwerpen voor de jonge generatie en designs voor wijnen die je online verkoopt.
Wat maakt een wijnetiket goed?
Onderzoekers van Wine Intelligence legden een aantal kwesties voor aan experts Rowene Curlewis (oprichter designbureau Denomination), Neil Tully (creative director bij Amphora Design) en Sebastian Yañez (medeoprichter van YG Branding & Design). Zij zijn het er alle drie mee eens dat je met het etiket de wijn moet identificeren, de consument moet aantrekken en vooral moet overhalen om de fles te kopen.
Leuk gezegd natuurlijk, maar hoe verwerk je dat in het etiket? Naast een goede kwaliteit en een goed idee, is het cruciaal dat je vooraf weet welke kenmerken van de wijn en welke waarden je wilt benadrukken. Dit moet je uiteindelijk duidelijk verwerken en communiceren via je etiket.
Het belangrijkste: zorg voor een uniek ontwerp. Ben geen copycat die de stijl van een ander merk kopieert, maar vertel op eigen wijze het verhaal van jouw wijnmerk. Zorg dat het etiket persoonlijk is en helemaal in lijn is met jouw bedrijf. Daarmee ben je in de ogen van de consument betrouwbaar en geloofwaardig. “Je onderscheidt je met emotionele aantrekkingskracht”, legt Neil Tully uit in het interview. “Als je naar een rij wijnetiketten kijkt, valt er veel op. Maar met welke wijn voel je ook een echte connectie?”
Het wijnetiket voor de jonge generatie
Iedereen in de wijnwereld weet hoe moeilijk het is om de jonge generatie te grijpen met je etiket. Hoe zorg je dat je millennials of jongeren van generatie Z aan jouw merk bindt? Uit een rapport van Endeavour Drinks Group over gedistilleerde dranken blijkt dat moderne en enigszins gekke ontwerpen het meest aantrekkelijk zijn voor jongeren. “Voor die doelgroep moet je aan meer denken dan alleen het design. Ze willen verhalen, ervaringen en merken die passen bij hun waarden, zoals welzijn en milieubewustzijn”, vertelt Rowene Curlewis.
Bovendien, vertelt Sebastian Yañez, is een deel van deze jongeren beginnend wijndrinker. Zij willen op het etiket vooral kwaliteit en informatie over het merk terugzien. “En weer een andere groep heeft helemaal niets met de traditionele wijnwereld en geeft niets om termen als terroir of druiven.” Ben je daarom bewust van jouw doelgroep. Wie wil je aanspreken? Dat is bepalend voor het wijnetiket.
Wijnetiketten voor online verkoop
Door de pandemie wordt er online natuurlijk veel meer wijn verkocht. Misschien heb je er nooit bij stilgestaan, maar een etiket komt online heel anders over dan in de winkel. Wanneer je bij een wijnspeciaalzaak voor het schap staat, kun je op je gemak elk etiket bekijken. Of dat nou van een afstandje is of van dichtbij, waarbij je ook gelijk het achteretiket leest.
Online moet je het doen met een kleine productfoto. Daarbij wil je het liefst dat het etiket direct duidelijk, herkenbaar en leesbaar is. En vooral: het moet opvallen, omdat het formaat vaak niet groter is dan een pictogram of miniatuur. Voor een goede productfoto moet je er ook rekening mee houden dat er niet te veel reliëf in het etiket zit of het materiaal niet te veel licht weerkaatst.
Een flinke lijst met tips en tricks voor het ontwerpen van etiketten anno 2021. Met name het belang van een goed etiket voor je webshop, vind ik noemenswaardig. Iets waar nog niet altijd rekening mee wordt gehouden. Tegelijkertijd groeit de bewustwording over storytelling en relevantie van een sterk merk neerzetten. Een merk waarin je niet alleen de kwaliteit van de wijn benadrukt, maar ook duidelijk de normen en waarden van jouw wijnbedrijf communiceert.
Vind je het interessant om vaker dit soort blogs te lezen en ze automatisch in je mailbox te ontvangen? Meld je dan aan voor mijn wijnpost. Ik stuur je zo af en toe een mail met nieuwe blogs, updates over lopende en nieuwe projecten en leestips.