Droom jij van je eigen magazine? Een tijdschrift ter ere van een jubileum of nieuwe wijn? Of om meer bewustzijn te creëren rondom jouw merk of een onderwerp? Precies dat laatste is het doel van magazine LEEF! met dementie waar ik de afgelopen tijd voor alweer de vierde keer aan heb meegewerkt. Wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken als je een magazine wilt maken?
• Waarom een magazine
• Fysiek of digitaal?
• De vormgeving & jouw boodschap
• Essentiële ingrediënten
• Wat komt er verder kijken bij het maken van een magazine?
Magazine LEEF! met dementie gaat – zoals de naam al doet vermoeden – niet over wijn maar over dementie. Toch heeft dit onderwerp veel overeenkomsten met de wijnwereld: het draait om pure verhalen die raken. De échte en vooral de relevante verhalen. Het magazine wordt uitgegeven in opdracht van stichting Zet, die hiermee meer bewustwording rondom het onderwerp dementie wil creëren. En dat is gelijk een van de belangrijkste redenen om een tijdschrift te maken. Maar er is meer.
Waarom een magazine
Wil je een tijdschrift maken? Bedenk dan als eerst wat je doel is. Naast bewustwording is het een mooie vorm om klanten te inspireren. Bijvoorbeeld met recepten, wijn-spijscombinaties, verhalen over wijnboeren en tips voor wijnreizen. Of leg moeilijke zaken op een makkelijke manier uit, zodat mensen het ook nog eens kunnen teruglezen.
Een tijdschrift draait bovendien om storytelling. Je neemt de lezer mee in een onderwerp of verhaal, laat verschillende perspectieven zien, deel volop kennis en informatie of neemt mensen mee in een wereld die ze niet of amper kennen. Ook als je met jouw wijnbedrijf wilt opvallen bij (potentiële) klanten is het aantrekkelijk om een tijdschrift te maken. Je laat jouw identiteit zien en bereikt er mogelijk nieuwe consumenten mee.
Fysiek of digitaal?
Goed, nu je weet waarom je een magazine wilt maken, is het de vraag of je kiest voor een digitale versie of een fysiek exemplaar. Beide hebben voor- en nadelen. Een voordeel van een fysiek magazine is dat het tastbaar is en je hem daardoor beter onthoudt. “Een fysiek blad dat op de keukentafel ligt, zorgt dat je top-of-mind blijft bij je doelgroep”, legt Ymke Frijters, fotograaf en vormgeefster van LEEF! met dementie, uit. “Voor een online magazine moet je meer moeite doen. Vaak belandt die in de mailbox van je lezer, die klikt hem weg ‘for the time being’ en denkt er vervolgens niet meer aan.”
Een fysiek tijdschrift heeft bovendien een chiquere en professionelere uitstraling. Je kiest zelf de kwaliteit van het papier, wat weer invloed heeft op de uitstraling. Ymke: “Zie het als een extra visitekaartje of cadeau. Je verspreidt hem niet alleen onder je klanten, maar ook binnen je bedrijf.” Bijvoorbeeld op de (wijn)bar of bij de entree.
Daar staat tegenover dat een online magazine goedkoper is om te maken, met name omdat je de drukkosten niet hebt. Daarbij zijn er meer mogelijkheden qua interactie, zo kun je mensen laten doorklikken naar websites. Maak je geen PDF maar een echt online magazine op je website? Dan kun je ook spelen met geluid en bijvoorbeeld video’s erin plaatsen.
De vormgeving & jouw boodschap
Nu het doel en de vorm zijn gekozen, is het tijd voor de inhoud. Wat wordt jouw boodschap en hoe vertaal je die in teksten, foto’s en vormgeving? De verhalen moeten precies aansluiten bij wat jouw bedrijf wil uitstralen en welke expertise je in huis hebt. Breng verhalen die mensen informeren, inspireren en raken. Zorg voor emoties en neem mensen mee in het verhaal achter jouw bedrijf.
Niet alleen de inhoud, ook de vormgeving speelt een enorm grote rol. “Die is soms zelfs belangrijker dan de boodschap”, is Ymke van mening. “Als de boodschap mooi verpakt is, zijn mensen eerder bereid om te kijken naar de inhoud.” Ze noemt als voorbeeld de smartphone, waarbij je nog geen seconde de tijd hebt om de aandacht van je lezer te grijpen. “Is de opmaak ouderwets, onduidelijk of onvolledig? Dan moet de lezer echt zijn best doen de boodschap achter het verhaal te snappen. Met een goede vormgeving trek je iemand juist het verhaal in.”
Werk daarom samen met een goede vormgever. “Een vormgever is misschien één uur bezig met de opmaak van een pagina, terwijl je er zelf dagen, zo niet weken mee zoet bent”, schetst Ymke. “Een vormgever heeft bovendien verstand van marges, drukspecificaties en kleurgebruik en zorgt dat jouw magazine helemaal volgens de specificaties bij de drukker van de band rolt, zonder snijfouten, weggevallen tekst of mensen die per ongeluk van foto’s vallen.”
Essentiële ingrediënten
Even belangrijk is dat een vormgever je een uniek, one of a kind magazine geeft. “Iets dat je zelf met Canva of een ander programma niet zomaar voor elkaar krijgt.” Voor een duidelijke boodschap in een tijdschrift zijn er wat Ymke betreft nog drie andere, essentiële ingrediënten nodig.
1. “Ken je doelgroep en doe onderzoek. Dat lijkt overbodig, maar is het niet. Sla er klantenbestanden op na, stuur een online vragenlijst rond of ga met je doelgroep in gesprek. Een goede tip is om persona’s samen te stellen, waaraan je jouw vraagstukken kunt spiegelen. Vindt je persona dit onderwerp wel interessant? Wat gaat hem aan het hart?”
2. “Beeld is alles. Goed, pakkend beeld is absoluut onmisbaar voor een sterk verhaal. Zorg dat het aansluit bij je boodschap en kijk wat het beeld uitstraalt. Soms is een mooie foto niet genoeg. Het beeld moet het verhaal vertellen, nog vóórdat de lezer een letter heeft gezien.”
3. “Zorg voor een logische opmaak. Maak gebruik van tussenkoppen en voorkom dat je lezer in de war raakt of moet zoeken. Geef je verhaal ook de ruimte, bijvoorbeeld met beeld of witruimte. Zo krijgt het verhaal meer lucht en is het uitnodigender om te lezen.”
Wat komt er verder kijken bij het maken van een magazine?
Nog heel veel meer! En dat zeg ik niet om je af te schrikken, maar omdat het belangrijk is te weten dat je een magazine niet in een dag maakt. Naast het doel, de vorm en boodschap, heb je ook te maken met de planning. Daarnaast moet je contact leggen met interviewkandidaten en adverteerders, afspraken maken met de schrijvers, fotografen en drukker, het budget bewaken, de vormgeving en huisstijl laten matchen, taken uitzetten en – zodra het magazine klaar is – zorgen voor de verspreiding. Want hoe komt het blad bij jouw doelgroep terecht?
Tot slot draait het natuurlijk allemaal om de begroting. De keuzes die je maakt zijn daarvan afhankelijk. In het geval van LEEF! met dementie is gekozen voor een fysiek magazine van A4-formaat dat 52 pagina’s telt. Om daar vijfduizend exemplaren van te laten drukken, betaal je bij een commerciële drukkerij al snel 3.500-4.000 euro. Voor het redactionele werk van een magazine van dat formaat moet je rekening houden met een vergelijkbaar (of hoger) bedrag. Net als voor de uren van de vormgever en coördinator.
Kortom: een fors kostenplaatje. Maar als je het goed doet, kun je dat geld terugverdienen met advertorials, de verkoopprijs van het magazine of via extra handel die eruit voortkomt.