Dag in dag uit werk je volle bak aan jouw wijnmerk. Je staat te zwoegen in de wijngaard, bedenkt al peinzend achter je computer welk bericht je op social media gaat plaatsen en probeert intussen ook nog tijd vrij te maken om wijn te verkopen. Eigenlijk zie je door de druiven de wijngaard niet meer en ben je in een tunnelvisie beland. Tijd om een stap terug te doen.
Of ik uit ervaring spreek als ik dit zeg? Zeker weten. Afgelopen jaar maakte ik met Toost aan Tafel een enorme verandering door. Van wijnblog naar contentbedrijf voor wijnmakers. Eindelijk de focus waar ik zo lang naar had gezocht.
En toen kreeg ik tunnelvisie.
Tunnelvisie, dat is toch voor Wie is de Mol?
Dat is inderdaad waar de meeste mensen deze term inmiddels mee associëren. Maar voor veel ondernemers is het ook een (jaarlijks) terugkerend fenomeen. Je wordt zo meegesleurd in de waan van de dag dat je geen tijd hebt om stil te staan bij waar je eigenlijk naar toe gaat. Wat is jouw doel en wat wil je bereiken met jouw wijnmerk?
Toen je jouw bedrijf begon – of dat nu een wijngaard, wijnwinkel of wijnimportbedrijf is – had je waarschijnlijk een heel duidelijk doel voor ogen. Je hebt je plannen uitgewerkt en je bedrijf opgebouwd tot waar je nu staat. Maar dan?
Je website heb je al een tijdje niet vernieuwd. Op social media plaats je vooral waar je die dag inspiratie voor hebt. En e-mailmarketing, tja, daar wordt het ook wel weer eens tijd voor, want die laatste mail is alweer van drie maanden geleden. Je begrijpt waar ik heen wil: het is tijd dat je een stap terug doet.
Focus
Zelf ervaarde ik dit de laatste weken ook. Dus besloot ik om een natuurhuisje te boeken, mijn laptop thuis te laten en mezelf een paar dagen onder te dompelen in het geluid van vogels. Met voor mijn neus alleen een pen en notitieboekje.
Het resultaat? Concrete marketingdoelen voor de rest van dit jaar, vijf basisideeën voor een Toost-training, concepten voor nieuwe diensten en producten en een veel duidelijker beeld van waar ik over 25 jaar wil staan met Toost aan Tafel.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Door afstand te nemen zorg je automatisch voor vernieuwde focus binnen jouw bedrijf. Moet je alles wel zelf doen of zijn er zaken die je kunt uitbesteden? (JA!) Hoe zorg je ervoor dat je tijd bespaart en meer rust vindt in het werk dat je doet, terwijl je zoveel wilt? En het allerbelangrijkste: hoe bereik je nieuwe klanten?
Een blik op jouw wijnmerk
Ik begrijp dat je de tijd niet hebt om je werk een paar dagen te laten voor wat het is en afstand te nemen. Hoe kom je dan toch uit die tunnel?
Met de Basis Brut.
Het is heel simpel (en ik ga het niet moeilijker maken dan het is): met de Basis Brut neemt Toost aan Tafel de content van jouw bedrijf onder de loep. Zoals het nu is. In welke taal spreek je jouw klanten en volgers aan? Wat is de kwaliteit van jouw content? Hoe vaak laat je iets van je horen via sociale media of e-mail? En vooral: hoe kom je over?
Zelf sta je té dicht bij je bedrijf om dit goed te kunnen zien. Maar als je weet dat de gemiddelde aandachtsspanne van mensen maar een paar seconde is, dan weet je ook dat je moet zorgen dat je die aandacht snel en goed grijpt. Dat je alle kansen en kanalen optimaal benut. Door Toost aan Tafel van een afstand hiernaar te laten kijken, krijg je een objectief beeld van hoe jouw wijnmerk op anderen overkomt. Je krijgt een verfijnde proefnotitie met minstens 10 concrete verbeterpunten en het mooiste is: jij hoeft je dagelijkse werkzaamheden er niet voor te laten liggen.
Samen verzamelen we de benodigde informatie en bespreken we de uiteindelijke proefnotitie. Want je hebt er natuurlijk pas écht iets aan om uit je tunnelvisie te komen, waarna je de actiepunten vertaalt naar duidelijke to do’s die passen bij je werkzaamheden.
Is het tijd om een stap terug te doen en uit jouw tunnelvisie te stappen? Om te leren hoe je de aandacht van (nieuwe) klanten grijpt? Laten we dan snel kennismaken en bespreken of de Basis Brut bij jou past.