Achtergrondafbeelding

Het succes van de #Zolderingwinechallenge

#zolderingwinechallenge
Leestijd: 3 minuten

Bedenk een gekke challenge, daag je vrienden uit en zet het online. Klinkt makkelijk, maar dat is het niet. Want waarom flopt de ene challenge en wordt de ander een daverend succes? Dit is het succesverhaal van de #Zolderingwinechallenge.

Als wijnprofessional kon je er de afgelopen maanden niet omheen. Eind januari bedenken Job Seuren, Wout Jans en Rianne Ogink van wijnrestaurant Zoldering voor de gein de #zolderingwinechallenge. Geïnspireerd door uitdagingen bij koks onderling en video’s van Amerikaanse sommeliers die blindproeven. Inmiddels zijn we ruim duizend video’s en evenveel wijnen verder.

Trainen

“Het is een beetje random ontstaan”, vertelt Job Seuren, eigenaar en sommelier bij Zoldering. “Assistent-sommelier Rianne volgt de opleiding WSET4 en ik en Wout Jans wilden trainen voor het proefonderdeel op het NK Sommelier.” Samen besluiten ze hun proefnotities op te nemen in een video en anderen uit te dagen. Onder andere Koen van der Plas en Esmee Langereis doen als eerste mee. “Het is begonnen als iets leuks, dus voor de grap hebben we maar regels opgesteld.” 

De richtlijnen? Degene die jou uitdaagt stuurt een flesje wijn op zonder te zeggen welke het is. Zodra je gaat proeven, film je dat. Je krijgt twee minuten de tijd om te proeven en moet vervolgens raden wat voor wijn je in glas hebt.

Tekst gaat verder onder de video

Verbinding

Ik kan je zeggen: dat is een behoorlijke uitdaging. De gemiddelde wijnkenner besnuffelt, walst, bekijkt en proeft de wijn in het glas graag langer. Bovendien heb je duizenden wijnen, druiven en regio’s om uit te kiezen. Dus wat is het geheim van deze challenge? Job: “We zijn met elkaar zo gefocust op ons eigen wereldje. Ik denk dat het de kracht is om dat met deze challenge los te laten.”

Een andere reden voor het succes is de verbinding. Een uitdaging als deze zorgt dat mensen contact met elkaar zoeken, elkaars video’s bekijken, meedenken wat voor wijn het is en anderen erbij betrekken. “Ook mensen die niets met wijn hebben, vinden het leuk om te kijken. Sommigen vinden sommeliers een beetje hoogdravend en ‘speciaal’, maar bij deze challenge stellen ze zich kwetsbaar op en kunnen ze keihard de fout in gaan”, lacht Job.

Samen met Wout en Rianne proeft hij elke wijn die ze bij Zoldering krijgen toegestuurd. “Inmiddels staat de hele tafel vol, met zeker honderd flesjes die we al hebben geproefd.” Of ze zelf alles goed raden? Lachend: “Nee, zelfs wij gaan wel eens de fout in. Laatst hadden we een Australische sémillon, wij dachten dat het een sauvignon blanc uit de Loire was.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Wout (@woutjans1)

Internationaal

De vele video’s die worden gedeeld met de hashtag #zolderingwinechallenge zorgen natuurlijk ook voor een flinke portie naamsbekendheid en zichtbaarheid. Op Instagram heeft Zoldering het aantal volgers behoorlijk zien groeien, vertelt Job. “En echte wijnliefhebbers hebben ons kunnen zien in de Perswijn. Zelfs op Curaçao, Bonaire, in Zwitserland en Londen leren mensen ons kennen en proeven ze mee.” Voor Job is het geen doel an sich om de #zolderingchallenge geforceerd in stand te houden. “Maar we zijn wel in gesprek met een wijnhandel die onder onze naam soortgelijke proeverijen wil geven.”

Samen met zijn compagnon en team geeft hij op het moment ook gewone online proeverijen. “Blindproeven is natuurlijk een leuk spelletje, zeker als je er een stukje theorie aan kunt koppelen. Maar onze proeverijen zijn veel inhoudelijker en gaan specifiek over één wijngebied of druivenras. We vertellen een diepgaand verhaal over de herkomst, terroirs en classificaties. Dat is ook interessant voor consumenten.”

Het grote voordeel van zowel de online proeverijen als de challenge is dat iedereen uit het hele land kan meedoen. “Je moet alleen een pakketje opsturen. Maar daarmee kun je dan ook op afstand meedoen.”

Manon de Boer

manon@toostaantafel.nl

Geen reacties

Schrijf een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.