Achtergrondafbeelding

Hoe zorg je als wijnmaker ervoor dat ook 2021 het jaar wordt van de Nederlandse wijn?

Min Zeven | Nederlandse wijn | Toost aan Tafel

Dat er in Nederland wijn wordt gemaakt, daar zijn veel mensen inmiddels wel achter. Want 2020 is toch wel hét jaar van de Nederlandse wijn geworden. Door corona cancelden we onze vakanties naar het buitenland en ontdekten we het druivennat uit eigen land. Maar hoe kunnen we in 2021 doorpakken?

Het was een gek jaar, een raar jaar. Iedereen omschrijft het zo. Maar tegelijk was het een groots jaar voor de Nederlandse wijn. Zelfs wijnjournalist Esmee Langereis heeft zich er flink in ondergedompeld, onder andere voor een uitgebreide bijlage van NRC. “Ik kom alleen voor wijn buiten de stadsgrenzen van de A10 en het is eigenlijk absurd dat ik overal al ben geweest voor wijn – van Nieuw-Zeeland en Chili tot Zuid-Afrika – maar bar weinig wist van Nederlandse wijn”, vertelt de Amsterdamse.

Wijntoerisme

Volgens Esmee zijn Nederlanders mede door corona in aanraking gekomen met het wijntoerisme in eigen land. “Natuurlijk is de kwaliteit in de afgelopen jaren ook echt vooruit gegaan. Onder andere door klimaatsveranderingen. Maar de wijnmakers hebben inmiddels ook meer ervaring.” Dat heeft natuurlijk ook direct invloed op de kwaliteit en het succes.

Naamsbekendheid

Begin 2020 was de naamsbekendheid van Nederlandse wijnen nog een stuk kleiner. Kenners weten het al jaren, maar de ‘gewone’ Nederlander weet niet of amper dat er in ons kikkerlandje wijn wordt gemaakt. Corona en de lockdown brachten daar verandering in. Enerzijds werden mensen gedwongen om in eigen land eropuit te gaan, aan de andere kant zorgde het voor kansen in de PR van Nederlandse wijnen.

Zo kwamen de nonnen van Sint-Catharinadal in Oosterhout vlak na de zomer landelijk in het nieuws omdat ze 20.000 flessen wijn over hadden. Eigenlijk zou de KLM die afnemen, maar ja… corona. Binnen vijf dagen hadden ze alle flessen alsnog verkocht én heel veel Nederlanders leerden dat er ook in Oosterhout wijn wordt gemaakt.

Zichtbaarheid

Het succes van Nederlandse wijn is ook terug te zien aan alle nieuw initiatieven en producten het afgelopen jaar. Vinoloog Peetra van der Knaap publiceerde het boek 12x Wijn Weekendje Weg in NL, met verhalen en tips over wijngaarden in elke provincie van ons land. Wijnmaakster Silvia Anthonj lanceerde haar eerste eigen wijn, een bubbel van de ziltige Flevolandse zeebodem. En in december openden de eerste winkels die gespecialiseerd zijn in Nederlandse wijnen: wijnwinkel Bobwijn in Amsterdam en de winkel van Nederlandse Streekwijnen in Santpoort-Zuid.

Hoe kun jij als wijnmaker of wijnprofessional in 2021 doorpakken en een nog groter succes van Nederlandse wijn maken? Daar spelen naast naamsbekendheid en zichtbaarheid ook storytelling, branding en PR een hele grote rol. Op dit moment is nog niet elk wijndomein even zichtbaar. Natuurlijk speelt het mee dat wijnen soms moeilijk te verkrijgen zijn omdat er maar weinig van wordt gemaakt, maar het zijn toch vooral de grotere bedrijven die je tegenkomt in de media.

PR & media

De kleinere wijnboeren staan hooguit af en toe in de lokale of regionale media. Daar komt bij dat iemand die toch een fles weet te bemachtigen en op de hoogte wil blijven, vaak actief naar een website moet surfen. Op social media worden namelijk nog lang niet alle kansen benut. Als contentspecialist vind ik het daarom tof om te zien dat er regionaal ook nieuwe projecten worden opgezet om in 2021 Nederlandse wijnen op de kaart te zetten.

Zo heeft VisitBrabant – de marketingorganisatie voor provincie Noord-Brabant – in december de campagne Brabant Wijnland afgetrapt met een online proeverij voor wijnliefhebbers. Brabant is – na Limburg en Gelderland – een van de grootste wijnproducerende provincie van Nederland en telt zo’n dertig wijnmakers. Daarvan heeft de provincie er nu vijftien uitgelicht op een speciale webpagina. Onder andere Domaine de Brabantse Wal, wijngaard De Linie, Domaine d’Heerstaayen en wijngaard Dassemus.

Inspiratie voor zichtbaarheid

Vier wijndomeinen die wisselende naamsbekendheid hebben. Toch hebben ze ieder een eigen uniek haakje voor een mooi gesprek. Die wil ik graag met je delen als inspiratie voor jouw zichtbaarheid in 2021. Als je trouwens ook inspiratie in je mailbox wilt ontvangen, meld je dan aan voor mijn wijnpost.

1. De naam van de wijn

Laat ik beginnen bij Klein Wonder van Domaine De Brabantse Wal. Een plek waar ‘de grond te dood en zuur is om wijn te maken’, zoals eigenaar Paul Bosse het mij vertelde dit najaar. In totaal heeft hij één hectare bos laten kappen om er een wijngaard voor terug te toveren. Zijn eerste oogst en wijn in 2013 leverde hem direct een medaille op, vandaar de naam Klein Wonder. En wat je er ook van vindt: het is de naam en het verhaal die beklijven.

2. Het geheim van de wijnmaker

In 2019 hebben Rudy en Quirien Schellekens wijngaard De Linie overgenomen van Marius van Stokkom. Hij was in 1977 een van de eerste Brabanders die het aandurfde om wijnstokken aan te planten en is fan van klassieke rassen. Voor de blend van De Linie wit 2019 gebruikte hij bijvoorbeeld riesling, gewürztraminer, pinot blanc en pinot noir. Maar er zou ook een vijfde druif in de blend zitten. Welke? Dat houdt Marius al jaren geheim. Toch is het een fijn stukje branding en storytelling: voor iedereen die de wijn gaat drinken is het gelijk een gespreksonderwerp.

3. Eigenheimer: wat voor wijn is dit?

Een van de wijnen die VisitBrabant en Esmee Langereis laten proeven is de pinot gris van Domaine d’Heerstaayen. Vooraf verwacht iedereen een zoete wijn: de slanke halveliterfles en de diepe gele kleuren geven dat idee gelijk. Maar het tegengestelde is waar. De wijn is strak droog en een beetje noot- en honingachtig. In alle opzichten is het een eigenheimer. Wederom een smaak- én spraakmaker.

4. Herkenbaar design

Of je het nou mooi vindt of niet: de Rondo van wijngaard Dassemus onthoud je door het uitgesproken etiket. Op de voorkant van de fles prijkt een kevertje, de achtergrond wordt gevormd door rode en witte pyjamastrepen. Wat blijkt: het symboliseert de pyjamaschildwants, een kevertje dat in de biologische wijngaarden van Dassemus rondloopt. Het is herkenbaar en vertelt in een beeld het verhaal van Dassemus.

Gebruik deze vier voorbeelden als inspiratie om jouw wijnmerk in 2021 nog bekender te maken. Loop je vast of wil je meer weten over branding, zichtbaarheid en naamsbekendheid?

Begin het nieuwe jaar goed en plan gratis 1-op-1 Toost-tijd om te sparren over jouw wijnbedrijf.

NU TOOST-TIJD PLANNEN

In dit artikel staan affiliatelinks. Meer daarover lees je in mijn disclaimer.

Manon de Boer

manon@toostaantafel.nl

Geen reacties

Schrijf een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.