Inspiratie voor inhakers: zo maak je elke dag relevant

Spreker Manon de Boer (Toost aan Tafel)

Wereld Religie Dag, de Nationale Molendag, de Roodharigendag… je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een dag voor. En dat is ideaal als je even geen inspiratie hebt voor jouw content op social media. Want al deze dagen zijn inhakers. In deze blog deel ik vier tips én een paar voorbeelden hoe je elke dag relevant maakt.

Inhaakkalenders. Je vindt ze overal op internet. De een nog completer dan de ander. Maar een kalender met alleen maar relevante inhakers voor wijnprofessionals? Die was er nog niet. Daarom heb ik meer dan 140 van deze ‘gekke’ dagen verzameld in de inhaakkalender van Toost aan Tafel. Van Riesling Day en Tempranillo Day tot Nationale Oesterdag en Puppy Dag.

Want ja, ook die laatste twee dagen kun je gebruiken als inhaker voor jouw teksten op social media. Maar voordat ik daar wat voorbeelden van geef, deel ik eerst vier tips over hoe je slim gebruikmaakt van al deze gekke ‘feestdagen’.

1. Gebruik humor

‘Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd’, zeg ik altijd maar. Kijk vooral niet al te serieus naar al die inhaakdagen en gooi er echt een sausje van jezelf overheen. Inclusief de nodige dosis humor. Met humor creëer je automatisch een positieve vibe in jouw teksten, waardoor mensen jouw post ook sneller onthouden. Met een beetje geluk ga je zelfs viral. Hoe tof is het als half Nederland jouw bericht ineens langs ziet komen op Instagram of Facebook!

2. Houd het relevant én actueel

Drie weken voor Wine & Cheese Day jouw ultieme kaas-wijntips delen kan natuurlijk, maar als je het een week ervoor plaatst, zijn dit soort inhakers ineens veel actueler en relevanter. Maak er ook gelijk een leuke challenge bij of serie omheen waarin je jouw volgers uitdaagt of meeneemt in de lekkerste combinaties. Of wat dacht je van de leukste momenten om samen te genieten van wijn en kaas? (Oké, dat is áltijd, maar je snapt mij toch?)

3. Blijf dicht bij jezelf

Ga geen gekke dingen schrijven of je in allerlei bochten wringen omdat je per se iets wilt schrijven op World Pasta Day. Het belangrijkste van goede socialmediaposts én inhakers is dat je dicht bij jezelf blijft. Elke tekst moet aansluiten bij jouw imago. Bij wie jij bent en wat je met jouw bedrijf wilt uitstralen. Gebruik daarom ook persoonlijke, goede hashtags op bijvoorbeeld Instagram. Daarmee maak je gelijk jouw insteek op de betreffende dag duidelijk en verdwijn je niet in 1 miljoen andere berichten met dezelfde hashtag. #toostopmijnverhaal.

4. Wees er op tijd bij

Niks is zuurder dan er na het weekend achter komen dat het zaterdagavond Open That Bottle Night was. Met een beetje humor (zie puntje 1) schrijf je er nog wel een leuke post omheen, maar het is natuurlijk slimmer om de dag vóór Open That Bottle Night of diezelfde avond iets erover te schrijven. Daarom is het verstandig om een contentkalender te gebruiken en telkens één week of maand vooruit te werken. Vergeet ook niet om de cijfertjes in de gaten te houden. Hoe vaak is je bericht geliket, wat zijn de reacties en wat moet je de volgende keer beter of anders doen?

Door naar een paar praktische voorbeelden. Want wat moet je dan precies schrijven bij zo’n ‘feestdag’? Hoe maak je er voor jou de ideale inhaker van? Ik heb hieronder een paar dagen uitgelicht waarbij je niet meteen aan wijn denkt maar die wel degelijk inspiratie opleveren.

Voorbeeld 1: Puppy Dag

Een heel toepasselijk voorbeeld voor mezelf, aangezien ik sinds januari een hele lieve pup in huis heb: Thibo. Dinsdag 23 maart is het Puppy Dag, dus dat is de uitgelezen kans om van Thibo een échte wijnhond te maken. Bijvoorbeeld door een foto te delen dat ik met hem in een wijngaard loop of dat hij thuis verstopt zit tussen de lege flessen wijn (#winedog). Ook als je hond al wat ouder is, is dit een prima dag om een oude foto te delen en de koppeling te maken naar wat een hond jou heeft gebracht in je bedrijf. Of wat je allemaal wel niet van hem kunt leren als ondernemer. Heb je geen hond? Kijk dan eens of de maker van een wijn die je importeert een hond heeft. Vast wel!

Thibo | Inhaakkalender wijnhond

Voorbeeld 2: Wereld Plantendag

Ook dit is een van de inhakers die niet specifiek over wijn gaat, zoals Malbec Day. Maar je raadt het al: een wijnstok is ook een plant! Dit is de uitgelezen kans om jouw volgers daar wat meer over te vertellen. Deel een wist-je-datje die ze aan iedereen willen doorvertellen. Of laat door middel van een stop-motion-video of fotoserie zien hoe een wijnstok verandert gedurende de seizoenen.

Voorbeeld 3: Schoonmoederdag

Ze hebben echt voor vrijwel alles een dag, zelfs voor onze schoonmoeders. Wat je allemaal kunt delen op deze dag? Nou, een wijntip voor de allerliefste schoonmoeder natuurlijk. Of juist een wijntip voor als je schoonmoeder stiekem een vreselijk mens is en je wel een ‘wijntje’ kunt gebruiken ;-). Je kunt het zo gek niet bedenken of het sluit wel aan. En onthoud: gebruik het puur als haakje. Je hoeft niet een ode aan schoonmoederdag te schrijven.

Begin het nieuwe jaar goed en gebruik de inhaak- en contentkalender van Toost aan Tafel om wekelijks inspiratie te hebben voor jouw online content.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Wil je geen blog missen?

 Meld je aan voor de Wijnpost van Toost aan Tafel.

Contentplan voor wijnprofessionals (Manon)

Wijnpost van Toost aan Tafel

Wil jij geen blog missen en als eerste op de hoogte zijn van nieuwe diensten? Meld je dan nú aan voor de wijnpost van Toost aan Tafel.