De nieuwe social app Clubhouse: wat is het en wat moet je er mee?

Clubhouse | Toost aan Tafel

Terwijl we amper onze activiteiten op Instagram, Facebook en LinkedIn kunnen bijbenen, vliegen de nieuwe apps ons alweer om de oren. Na TikTok is Clubhouse de grote nieuwkomer. Een audio-app die nog het meest lijkt op een mix tussen live radio en podcasts. Wat is Clubhouse precies en vooral: wat ‘moet’ jij er als wijnprofessional mee?

De nieuwe audio-app Clubhouse is alleen nog beschikbaar voor mensen met een iPhone. Heb je Android? Wees blij, het scheelt je weer een verslaving. Een maand geleden maakte ik mijn account aan, vooral uit nieuwsgierigheid. Ik was toen een van de weinige Nederlanders met een lidmaatschap.

Inspirerende (wijn)gesprekken

Inmiddels is de app geëxplodeerd: iedereen uit mijn contactenlijst met een iPhone lijkt intussen een account te hebben en de ene na de andere room wordt gehost. En dat betekent FOMO: Fear Of Missing Out. Want terwijl ik aan het werk ben, vinden er talloze inspirerende gesprekken plaats, vooral tussen ondernemers.

Voordat ik je meer vertel over mijn ervaringen en hoe jij de app kunt inzetten als wijnprofessional, is het handig om eerst even de begrippenlijst door te lezen. Zeker als je de app nog niet hebt gebruikt. Want net als bij elk ander nieuw socialmediakanaal, krijg je ook bij Clubhouse een waslijst aan (nieuwe) termen cadeau. Ben je er al mee bekend? Lees dan verder.

Clubhouse - Toost aan Tafel - Startscherm

Wat kun je met Clubhouse?

Veel! Zoveel dat ik het begrijp als je door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn verschillende vormen mogelijk bij een Room. Het belangrijkste is dat – net als bij elke podcast of presentatie – er structuur in zit en de moderators dit goed begeleiden. Daarnaast is de kracht van Clubhouse dat het een interactieve app is. Geef luisteraars daarom altijd de kans om vragen te stellen. Wanneer? Dat bepaal jij als organisator. Zeker nu we elkaar vanwege corona niet kunnen ontmoeten, is deze app dé manier om met elkaar in contact te blijven en zelf tijdens de lockdown zichtbaar te blijven.

De verschillende vormen bij Clubhouse

● Discussie: Clubhouse is super geschikt voor inhoudelijke discussies. Als wijnprofessional kun je bijvoorbeeld een discussie opzetten over wijnen in blik of alcoholvrije wijn. Zorg er als organisator wel voor dat het geen ellenlange discussie wordt. Laat iemand bijvoorbeeld niet meer dan 1 inhoudelijke toevoeging doen of laat iemand maximaal 1 minuut aan het woord.

● Q&A: een vragenuurtje! Dat kan rondom één onderwerp of rondom één persoon. Zo mochten luisteraars laatst vragen stellen aan Heini Zachariassen, de oprichter van Vivino. Daarbij werd een hele duidelijke regel gehanteerd: iedereen mag één vraag stellen en moet die helder en beknopt houden.

● Interview: je snapt, dit is een van mijn favorieten. De host nodigt iemand uit die hij een half uur lang over één onderwerp interviewt. Daarna is er ruimte voor mensen uit het publiek om vragen te stellen. Ben je een wijnimporteur? Interview dan bijvoorbeeld een wijnmaker.

● Kennisgesprek: de Clubhouse-variant van een podcast of webinar. In het kennisgesprek deel jij of een gast specifieke kennis over één onderwerp. Afgelopen zondag was ik uitgenodigd door wijnjournalist Esmee Langereis en Winespicegirl India Donisi om deel te nemen aan zo’n kennisgesprek. In dit geval over wijn & marketing. Aanvullend konden mensen uit het publiek hun do’s en don’ts delen. Daarbij is het belangrijk dat het onderwerp vooral niet té breed is, want dan verlies je de focus.

Clubhouse - Toost aan Tafel - Room Wijnmarketing

Wat zijn de do’s en don’ts voor Clubhouse?

● Zorg voor structuur! Dit mis ik nog het meest in veel rooms. Er is geen structuur, geen begin, midden en eind. Bepaal als organisator vooraf welke vorm je kiest, welke onderdelen je wilt behandelen en hoe lang elk onderdeel duurt. Valt het gesprek dood? Deel dan een paar tips of vat het gesprek tot dan toe samen.

● Let op de tijd. Vooral Amerikanen zijn fan van Rooms die de hele dag duren. Dat kan fijn zijn om op de achtergrond naar te luisteren, maar wil je echt focussen op de inhoud, houd het dan beperkt qua tijd.

● Weet wat iemand te melden heeft. Lastig natuurlijk als je iemand die op het podium wil niet kent. Vraag daarom of hij/zij zich kort wil voorstellen en daarna beknopt zijn toevoeging wil delen.

● Stuur bij als moderator. De meeste wijnprofessionals zijn super enthousiast over de kennis die ze in huis hebben. De valkuil is daarom dat je nog wel eens té lang aan het woord bent. De moderator heeft de taak om hierin bij te sturen. Jij hoort namelijk jezelf niet. Laat de moderator aangeven als het gesprek te ver van het onderwerp af gaat of iemand te lang aan het woord is.

● Vul je bio in. Persoonlijk is het mijn grootste ergernis: mensen die hun bio leeg laten. Ik heb dan geen idee wie je bent of wat je doet. Wil je als wijnprofessional zakelijk gebruikmaken van Clubhouse? Laat dan duidelijk zien wat luisteraars van jou kunnen verwachten. Mensen vinden jouw profiel ook door de tekst in je bio, dus gebruik de juiste zoekwoorden.

● Ben niet overal in geïnteresseerd. Het klinkt verleidelijk om veel interesses op te geven, maar daardoor krijg je ontzettend veel buitenlandse Rooms in je overzicht. Nou weet ik niet hoe het met jouw Thais of Chinees is, maar bij mij is dat zero 😉

● Zet je microfoon uit. Word je op het podium toegelaten? Zet gelijk je microfoon uit en wacht op je beurt. Ook als je niet aan het woord bent, zet je jouw microfoon uit. Zo is er minder ruis in de roem. Wil je reageren, bijvoorbeeld met ‘hmm’ of een lach? Zet dan kort je microfoon open en daarna weer uit.

● Verwijder oninteressante Rooms. Ben je nieuw op Clubhouse? Dan krijg je waarschijnlijk veel Amerikaanse en Aziatische Rooms te zien. Dat is afhankelijk van de mensen die je volgt. Zie je Rooms die echt niet interessant voor je zijn? Swipe ze naar rechts en verberg ze via het min-teken.

En nog een ‘waarschuwing’: als iemand uit jouw contactenlijst zich net heeft aangemeld voor de app, krijg je daar een melding van en kun je diegene verwelkomen. Dat houdt in dat je gelijk samen in een nieuwe room zit. Let op: die is ook voor anderen uit jouw netwerk zichtbaar.

Rondleiding en privacy

Zo, dat was een behoorlijk lijstje. Er is nog veel meer te vertellen, bijvoorbeeld over de regels voor het opnemen van audio. Ik kan je zeggen: dit zijn heel streng. Je mag niet zomaar iets opnemen, zeker niet als luisteraar.

Ga je aan de slag met de app en wil je in de app een heldere rondleiding en uitleg krijgen? Volg dan sowieso Mieke Langenhuizen van Social Monday. Zij was een van de eerste Nederlandse gebruikers, heeft een super overzichtelijk blog geschreven over Clubhouse en host bijna elke dag om 9.00 uur een room met uitleg over de app.

Zoals je misschien begrepen hebt, geef je bij gebruik van de app toestemming dat Clubhouse jouw contactenlijst bekijkt. Daar hangen ook de nodige privacy-risico’s aan. Wil je daar meer over weten? Lees dan deze blog op Frankwatching.

Volg Toost aan Tafel

Tot slot: wil jij je aanmelden en ook Toost aan Tafel volgen op Clubhouse? Volg mij dan via @toostaantafel en de club Toost aan Tafel, waar ik binnenkort start met Rooms om te sparren over je branding en marketing, ik kennis en tips ga delen over jouw zichtbaarheid en je inspiratie krijgt via andere professionals in de wijn. Wat zijn jouw ervaringen tot nog toe met Clubhouse?


Begrippenlijst Clubhouse

Activity: recente meldingen. Hier zie je wie van jouw contacten lid is geworden van de app, wie jou zijn gaan volgen, welke uitnodigingen je hebt ontvangen etc. Tik op ???? om je meldingen te bekijken.

Audience: als je een Room binnenkomt, kom je in het publiek terecht. Je luistert naar de mensen die op het podium staan.

Bio: jouw persoonlijke biografie. De eerste drie regels zijn het belangrijkste en zien mensen als eerst. De tekst die je hier neerzet wordt gebruikt om jou te vinden in de zoekresultaten.

Club: een club herken je aan het groene huisje en is vergelijkbaar met een Facebookgroep. Je kunt een club volgen, maar je kunt op uitnodiging ook member worden. Binnen een club kunnen open of besloten Rooms gehost worden.

Explore: ontdek meer Rooms en Clubs op basis van jouw interesses en connecties. Tik op ???? om naar het zoekscherm te gaan of scroll op het startscherm naar beneden en tik op ???? om meer Rooms te ontdekken.

Follower: net als andere social media kunnen anderen jou volgen. Je krijgt hiervan een melding in het activiteitenscherm ????. Volgers kunnen in welke Room jij zit en welke Rooms je zelf organiseert.

Host: de organisator van een Room.

Interests: onderwerpen waarin jij geïnteresseerd bent. Afhankelijk van deze instellingen krijg je nieuwe suggesties voor Rooms. Je kunt de interesses instellen bij het aanmaken van je account of aanpassen via de instellingen op je profiel. Omdat je geen taal kunt instellen, kan het zijn dat je veel buitenlandse rooms krijgt. Hoe actiever jij bent in de app, hoe beter Clubhouse weet wat je wel/niet interessant vindt.

Invite: tik via het startscherm op ✉️ om te zien hoeveel invites je hebt. Met een invite kun je anderen uitnodigen voor de app. Let op: als iemand jouw uitnodiging accepteert, komt jouw naam op zijn bio te staan. Op het moment dat iemand de regels overschrijdt, wordt zijn account verwijderd. Het kan zijn dat jouw account dan ook wordt verwijderd omdat jij de invite hebt gegeven. In het begin krijg je 3 invites, maar hoe meer je de app gebruikt, hoe meer invites Clubhouse je geeft 

Leave quietly: stilzwijgend een room verlaten. Tik op ✌???? en je verlaat de Room. Anderen krijgen hier geen melding van.

Member: leden van een Club. Als member van een club krijg meldingen van álle Rooms die binnen de Club worden gehost. Ook van de besloten Rooms. Afhankelijk van de instellingen kun je ook zelf een Room hosten binnen de Club.

Moderator: de Host van een Room is ook Moderator. Hij of zij kan mensen uit het publiek 

Nominated: onderaan je bio zie je staan via wie jij toegang hebt gekregen tot Clubhouse.

Ping: jouw volgers kunnen je pingen als ze in een Room zitten. Een ping is een directe uitnodiging om deel te nemen aan de Room. Wees hier zuinig mee, want het kan ook heel irritant zijn! Zeker als het gesprek niet relevant voor jou is.

Podium: als je op het podium staat, heb je de mogelijkheid om mee te praten met het gesprek. Je komt op het podium als je moderator of host bent, of door je hand op te steken (✋). De moderators kunnen jou dan toelaten of afwijzen.

Raise your hand: tik op ✋ (raise your hand) als je een vraag wilt stellen of wilt deelnemen aan het gesprek.

Room: een live-gesprek waaraan je kunt deelnemen. Live Rooms zie je via jouw startscherm. Je ziet de naam van de Room, de namen van de sprekers, de namen van de luisteraars en hoeveel mensen er mee luisteren. Tik op een Room om mee te luisteren.

Town square: het startscherm wordt ook wel Town square genoemd. De verzamelplaats van alle rooms.

Upcoming Events: Tik via het startscherm op ???? om te zien welke Rooms gepland staan die aansluiten bij jouw interesses of gehost worden door iemand die jij volgt. Deze kun je ook snel in je Apple- of Google-agenda zetten als reminder.

Username: jouw naam achter het apenstaartje, bijvoorbeeld @toostaantafel.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Wil je geen blog missen?

 Meld je aan voor de Wijnpost van Toost aan Tafel.

Contentplan voor wijnprofessionals (Manon)

Wijnpost van Toost aan Tafel

Wil jij geen blog missen en als eerste op de hoogte zijn van nieuwe diensten? Meld je dan nú aan voor de wijnpost van Toost aan Tafel.