Achtergrondafbeelding

Storytelling met BURP: het verhaal achter het etiket

BURP
Leestijd: 3 minuten

Er is weer een nieuw wijnboek! Meestal gaan ze over wijnkennis of hoe je wijnen combineert met gerechten. Maar BURP – the other wine book is precies zoals de titel al doet vermoeden: anders. Het draait namelijk om het verhaal achter veertig etiketten. Storytelling dus.

Dat storytelling een verhaal tot leven brengt, is voor jou niets nieuws als je mijn e-book hebt gelezen. Het is dé manier om jouw verhaal over te brengen, je persoonlijkheid te vertalen en op te vallen. “Met Storytelling moet je een haakje in het hoofd van een ander vinden. Jouw informatie wordt voor pas relevant als iemand het zelf kan plaatsen”, legt Bas Korpel uit, storyteller, vinoloog en schrijver van BURP.

“Zo noemde een Amerikaans reisbureau Jamaica eens het Hawaii van de Caraïben. Toen pas snapten de Amerikanen wat ze konden verwachten. Zo werkt het ook met verhalen uit de wijnwereld. Niemand snapt wat ongefilterde wijn is en wat dode gistcellen zijn, totdat je de vergelijking met een witbiertje maakt.”

Meer dan wijn

Terug naar BURP, dat Bas heeft gemaakt samen met kennis en conceptmaker Jur Baart, eigenaar van creatief bureau Fitzroy. Jur is gefascineerd door design, onder andere van wijnetiketten. “Door wijn te bekijken vanuit het etiket, krijg je ineens hele andere verhalen tijdens het openen van een mooie fles. Het beschrijft niet alleen de wijn, maar ook de wereld van design, storytelling en branding”, vertelt hij.

En dus staat in dit boek het wijnetiket centraal. Veertig stuks om precies te zijn. Uiteenlopend van klassieke etiketten van Cos d’Estournel en Weingut Knoll tot moderne flessen van Bodega Matsu of de nieuwe stijl van Marques de Riscal.

Wat is een goed etiket?

Het etiket is het visitekaartje van de wijn. Bas: “Het moet in lijn zijn met de smaak van de wijn en laten zien wie je bent als wijnmaker. Wat kun je en wat doe je? Vaak zijn etiketten om te janken. Ga meer eens bij de supermarkt voor het schap staan: negen van de tien keer is het treurig om te zien.”

Maar wat maakt een etiket dan goed? “Als het eruit springt. Als het afwijkend is of juist helemaal in lijn met het verhaal van het domein, zoals Cos d’Estournel.” Het was dan ook een must dat het etiket van Cos d’Estournel in BURP zou komen. Op het eerste oog is die super klassiek, het zoveelste kasteel op een Frans etiket. Maar dat is het niet, weet Bas te vertellen.

Het visitekaartje van Cos d’Estournel

“Het kasteel van Cos d’Estournel is niet zomaar een kasteel. Het is hét kasteel van Louis-Gaspard d’Estournel, die een royaal leven leidde. Al in de achttiende eeuw besefte hij dat het etiket van de wijn zijn visitekaartje was, en dus moest het chateau erop komen te staan. Tijdens zijn weelderige reizen nam hij daarom torentjes uit India en een grote houten deur uit Zanzibar mee. Uiteindelijk is hij berooid gestorven en werd het wijnhuis een paar jaar later geclassificeerd als Deuxième Grand Cru. Maar op het etiket staan nog steeds het herkenbare kasteel.”

In BURP vertellen Bas en Jur bij ieder etiket iets over de producent, het etiket, de wijn zelf en een leuk (wijn)feitje. “Zolang het maar leuk is om te weten en te delen”, vult Bas aan. “Zo pak ik dat in proeverijen ook aan. Als sommelier kun je bijvoorbeeld alle technische details van een wijn kennen, maar dat de hond van de wijnmaker Pluto heette, is het verhaal dat mensen onthouden.”

En precies dat is ook de impact dat een goed etiket kan maken. Mensen onthouden het, vertellen het door en zo bouw je aan je naamsbekendheid.

BURP – The other wine book is verkrijgbaar via de website van BURP en bol.com en kost €35,00.


 

Bonus
Een van de veertig etiketten in BURP is die van Château Léoville Poyferré, ooit het grootste domein van de Médoc. Na het overlijden van de eigenaar – die geen kinderen had – werd het land verdeeld onder familie en uiteindelijk in drieën gesplitst.

Eén probleem: ze hadden maar één kasteel voor de wijnproductie en moesten dat delen. Het kasteel werd vertoond op het etiket van Léoville Las Casas en dus besloot de eigenaar van Léoville Poyferré zelf een kasteel te tekenen voor op het etiket. Toen ze jaren later alsnog een eigen chateau bouwden, werd de schets van dit etiket nagemaakt.

In dit artikel staan enkele affiliatelinks. Meer daarover lees je in mijn disclaimer.

Manon de Boer

manon@toostaantafel.nl

Schrijf een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.