Storytelling: hoe raak je klanten met jouw wijnverhaal?

Storytelling wijnverhaal - Toost aan Tafel

Je kunt er bijna niet meer omheen: storytelling. Bijna elk blog over marketing en content gaat erover. Maar wat is het precies en hoe bereik je met storytelling je klanten? Jouw wijnverhaal staat daarin centraal.

Storytelling is een concept uit de marketingwereld. Voor veel ondernemers is het vooral een vaag begrip. Vaak wordt gedacht dat het simpelweg het vertellen van een verhaal is. Maar het is meer. Met storytelling sla je een brug tussen jouw bedrijf en je klant. Je neemt de klant mee in jouw verhaal en door middel van voorbeelden, ervaringen en taalgebruik raak je de klant. Jouw verhaal komt dan écht aan.

‘Wij van WC-eend’

We vertellen al duizenden jaren lang verhalen. De Grieken hadden mythes, in de Middeleeuwen waren er sagen en kinderen zijn nog altijd dol op sprookjes. Alles is een verhaal, maar toch blijft lang niet alles hangen. Hoe komt?

Misschien heb je het wel eens meegemaakt. Je opent je mailbox en ziet een bericht van iemand die met je wil samenwerken. Je leest de mail door en ziet in de tekst maar liefst tien keer het woord ‘wij’ staan. En jij? Jij wordt vergeten. Jij komt nergens in het verhaal voor. Reclame noem ik dat. IJskoude, emotieloze en vooral doelloze reclame. Want je bereikt er niets mee. En dat heeft twee redenen. 

Aan de ene kant is dat het ‘Wij van WC-eend’-concept. Het verhaal gaat alleen maar over de verteller (jij) en die heeft daarbij geen oog voor degene die naar hem moet luisteren (jouw klant). Aan de andere kant zijn de verhalen emotieloos. Ze zijn plat, een droge opsomming van onderscheidende kwaliteiten die niet onderscheidend zijn en geen begrip voor de klant. Als iets emotieloos is, dan raakt het niet.

Ik wil het voelen

Met meer dan 2.000 slijterijen zijn er in Nederland behoorlijk wat wijnwinkels. Dus hoe zorg je er als wijnondernemer voor dat mensen nou juist bij jou kopen? Ongeacht of dat een fysieke winkel is, een online webshop of dat je wijn verkoopt bij jouw wijnproeverijen.

Als klant wil ik voelen waarom jij dé plek bent om wijn te kopen. Ik wil dat je begrijpt dat het voor mij niet altijd even makkelijk is om op basis van het etiket een wijn uit te zoeken. Ik wil dat je mij raakt met je ervaringen en ontmoetingen met de wijnboeren. Ik wil dat je echt laat zien wie jij bent en waarom je jouw onderneming bent begonnen. Want je hebt een uniek een wijnverhaal, niet waar?

Maar dat unieke erhaal lees ik dus vrijwel nooit bij wijnondernemers. Ik moet er zelf hard naar op zoek gaan. Ergens op een verstopte ‘Over-ons-pagina’ zonder foto’s. Onderaan de website in één alinea. Een tekst die is weggemoffeld in een 2 jaar oude Instagrampost. Maar bedenk dat jouw verhaal je onderscheidt van andere wijnondernemers en je het dus keer op keer moet vertellen om nieuwe klanten aan te trekken. Om niet steeds in hetzelfde riedeltje te vervallen, maak je gebruik van storytelling.

De ingrediënten van storytelling

Storytelling is niet het verhaal zelf, maar de manier waarop je dat verhaal deelt en hoe je het waardevol maakt voor jouw klant. Kort gezegd zijn er een paar ingrediënten: 

  • Een hoofdpersoon
  • Een probleem
  • Een oplossing
  • Een resultaat
  • Emotie

De eerste vier stappen kom je tegen in vrijwel elke film. De hoofdpersoon is ongelukkig in de liefde en wil de liefde van zijn leven vinden. Hij doet er alles aan om vijf dates per week te hebben. Totdat zijn beste vriend hem wijst op zijn klasgenoot van vroeger. Na veel tegenstribbelen hebben ze een date, worden ze verliefd en ze leven nog lang en gelukkig.

Ik zuig het even uit mijn duim, maar je ziet: dit is de gemiddelde opbouw van een romantische comedy. Films zitten vol emotie: humor, verdriet, liefde, kwetsbaarheid. Maar die emotie, die laatste stap van storytelling, proef ik zelden in jouw content als wijnondernemer. Alles is ‘leuk’ en ‘gezellig’, maar wat betekent dat eigenlijk? Welke emotie roept het op? 

Voeg beleving toe aan jouw verhaal en storytelling door (letterlijk) in geuren en kleuren te schrijven. Benoem expliciet wat voor een gevoel of emotie iets oproept, zodat ik als lezer (en potentiële klant) dus ook veel sterker jouw wijnverhaal ervaar en je mij raakt met jouw boodschap.

  1. ‘Ik vind het leuk om wijn te importeren en kennis te maken met nieuwe wijnboeren.’
  2. ‘Elke keer als ik een nieuwe wijn vind voor mijn assortiment krijg ik vlinders in mijn buik. En door de persoonlijke verhalen en twinkelende ogen van de wijnboeren wil ik nog maar een ding: hun verhaal met jou delen.’

Welke alinea raakt jou meer en vertelt een verhaal?

Emotie

Terug naar die storytelling nog tot slot. Want deze blog heeft niet voor niets de titel ‘Hoe raak je klanten met jouw wijnverhaal’. Door met emotie te schrijven en vertellen, raak je mensen. Die manier van communiceren zorgt namelijk voor herkenning bij mij als klant. Het lijkt voor een seconde alsof ik zelf proef, zie of beleef wat jij vertelt. Je betrekt mij als buitenstaander bij jouw verhaal en maakt daarmee impact. Zo ben ik sneller geneigd om jouw verhaal door te vertellen en bij je te kopen.

Je kunt die emotie alleen in jouw verhaal stoppen als je precies weet waarom jij doet wat je doet. Waarvan krijg jij zelf twinkelende ogen? Waardoor begin je te praten en kun je van enthousiasme niet meer stoppen? Het gaat mij er niet om wat je doet, want dat zie ik al als ik op je website kijk. Ik wil het vuur in jouw bedrijf proeven en daardoor met mijn eigen enthousiasme vertellen over de wijn die ik bij je heb gekocht.

Ben jij de Smaakmaker van jouw bedrijf?

De wijnreis naar jouw ‘waarom’ is een lastige. Die maak je niet alleen. Het is als jezelf een spiegel voorhouden en benoemen wat je ziet. Maar wat nou als we die wijnreis samen gaan maken? Ik help je om te ontdekken wat jouw wijnverhaal is, wat de unieke haakjes zijn en waarom jij de Smaakmaker van jouw bedrijf bent. Die haakjes kun je vervolgens keer op keer gebruiken in jouw content om jouw passie over te brengen aan jouw klant.

Meer weten? Plan een kennismakingsgesprek in en zet die eerste stap naar meer klanten, meer naamsbekendheid en een krachtig wijnmerk.

1 gedachte over “Storytelling: hoe raak je klanten met jouw wijnverhaal?”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Wil je geen blog missen?

 Meld je aan voor de Wijnpost van Toost aan Tafel.

Contentplan voor wijnprofessionals (Manon)

Wijnpost van Toost aan Tafel

Wil jij geen blog missen en als eerste op de hoogte zijn van nieuwe diensten? Meld je dan nú aan voor de wijnpost van Toost aan Tafel.