De horeca blijft voorlopig gesloten, ’s avonds moeten we voor 21.00 uur binnen zijn en meer dan één persoon op bezoek, dat mag ook al niet. De lockdown maakt het wijnprofessionals niet makkelijker. Hoe zorg je dat je toch zichtbaar blijft en mensen jou ook na de lockdown weten te vinden? Ik deel vier tips om vandaag nog mee te beginnen.
Online zichtbaar blijven, wat is het en hoe krijg je het voor elkaar? Iedereen snakt ernaar om in coronatijd gezien en gehoord te worden. We spreken elkaar alleen nog telefonisch of via videobellen en proberen intussen ons bedrijf draaiende te houden. Dat betekent op zoek naar nieuwe klanten, nieuwe aanvragen en (een groeiende) omzet. Om dat te bereiken moet je juist nu zorgen dat je zichtbaar bent. Precies wanneer mensen avond na avond thuis op de bank zitten, amper buiten de deur komen en vooral veel online te vinden zijn.
Eerder schreef ik al dat bloggen dé manier is om zichtbaar te worden, zijn en blijven bij wijnliefhebbers en -kenners. Het is de bekendste en meest gebruikte vorm van contentmarketing. Maar er zijn nog meer mogelijkheden om zichtbaar te blijven tijdens de lockdown.
1. PR, public relations
De term zegt het eigenlijk al: PR is het containerbegrip voor het onderhouden van contact met je doelgroep. Hoe je dat doet? Daar zijn ontzettend veel manieren voor. De meest bekende en gebruikte variant is het versturen van persberichten. Bedrijven doen het te pas en te onpas: wanneer ze een nieuw product lanceren, bij de live-gang van een nieuwe website of het betrekken van een nieuw kantoor. Het merendeel van de journalisten doet hier niets mee. Waarom niet? Het is voor het overgrote deel van de lezers niet relevant.
Waar lenen PR en persberichten zich dan wel voor? Voor gedegen onderzoeken vanuit een bedrijf. Stel, je hebt een online wijnwinkel met een assortiment van duizend wijnen. Je bestaat inmiddels vijf jaar en hebt maandelijks zo’n honderd klanten. Dat betekent dat je inmiddels een enorm databestand hebt opgebouwd. Door die data op een rij te zetten kun je trends opsporen. Zie je bijvoorbeeld dat mensen tijdens de lockdown veel meer alcoholvrije wijn zijn gaan kopen? Dan is dat een relevant haakje voor een persbericht. Het is immers nieuws waarbij het niet direct om jou of je bedrijf draait.
Een ander voorbeeld is dat je een ludieke actie bedenkt. Bijvoorbeeld om aandacht te vragen voor de benauwde situatie waarin je bedrijf zit, maar dan wel met een knipoog naar de lockdown. Bij het ingaan van de avondklok zag ik op Instagram bijvoorbeeld hele leuke posts langs komen die op dit nieuws inhaakten, zoals RTL-nieuwslezer Antoin Peeters (op Instagram beter bekend als @Klare_wijn) die begon met de avondslok en avondklokklokklok. Of vertaal een ander succesvol en inspirerend concept naar jouw bedrijf, bijvoorbeeld de SRV-bus van sterrenchef Wilco Berends. Hij rijdt met een oude SRV-wagen rond onder de naam: Sterrenchef Rijdt Voor. Wat hij verkoopt? Oesters, tarbots, tournedos én wijn.
2. Begin met video’s
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: ga video’s maken! Het kost je wat meer tijd, maar video heeft zoveel voordelen vergeleken met schrijven. Om te beginnen kun je iemands video niet kopiëren. Jouw stem, uitstraling en gezicht alleen al maken het unieke content. Bovendien ken je vast wel het probleem dat je iemand een tekstbericht stuurt via bijvoorbeeld Whatsapp, maar dat de boodschap niet aankomt of verkeerd wordt geïnterpreteerd. Met je stem kun je veel nuances aanbrengen in je boodschap.
De snelste en meest toegankelijke manier van video’s maken is wat mij betreft Instagram Stories: korte video’s van maximaal vijftien seconden. Dit maakt het makkelijker om snel iets te maken en om te focussen op één boodschap. Nog een voordeel: de Stories staan maar 24 uur online. Mensen die het in die tijd nog niet hebben gezien, kunnen het daarna ook niet meer bekijken. Dat maakt het de ideale manier om voor een klein publiek te beginnen met video.
Ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt om te praten tegen de camera. Maar geloof mij: het is dé manier om een band met je publiek op te bouwen. En wanneer ze op je reageren via een directe reactie, is dat voor jou een ingang voor een salesgesprek. Geen idee wat je dan moet filmen? Begin bijvoorbeeld met het delen van een tip.
3. Facebookgroepen
Dit jaar draait om verbinding. En wat is er belangrijker dan de verbinding aangaan met jouw doelgroep, klanten en netwerk? Het is de basis voor jouw zichtbaarheid, naamsbekendheid én bedrijfsgroei. Maar hoe ga je die verbinding aan in een tijd dat alles digitaal gaat? Juist: via de computer. Facebookgroepen zijn daar de perfecte vorm voor.
Voor de wijnwereld zijn er inmiddels behoorlijk wat Facebookgroepen. Voor wijnvrouwen, sommeliers, Nederlandse wijn en ga zo maar door. Het loont om lid te worden van de groepen die voor jou relevant en interessant zijn en daar ook actief in te zijn. Reageer op interessante berichten die worden gedeeld of deel zelf een link naar achtergrondartikelen of nieuwsberichten die jou opvallen. Stel daarbij ook een vraag aan de groepsleden zodat er een gesprek ontstaat.
Bang dat je vervolgens updates mist in de stroom aan berichten op Facebook? Klik op het logo met de drie puntjes > Meldingen beheren / Instellingen voor meldingen > Alle berichten. Zo blijf je op de hoogte van wat er gebeurt en hoe mensen op jouw bericht reageren.
4. Plan jouw content
Geen verrassing, wel 100% relevant: plan jouw content vooruit. Regelmatig nog krijg ik de vraag ‘Hoe ver plan jij vooruit?’ of ‘Welke contentplanner gebruik jij?’ Eerlijk is eerlijk, ik heb het heel lang niet gedaan. Het gevolg? Ik voelde me als een kip zonder kop en dat was te zien aan mijn berichten. Door in grove lijnen vooruit te plannen, zorg je ervoor dat jouw content aansluit bij je bedrijfsdoelen. Wil jij extra proeverijen organiseren rondom Valentijnsdag? Of daarom juist meer mousserende wijnen verkopen? Neem dat als basis voor jouw contentplanning.
Omdat ik zelf ook altijd hiermee aan het stoeien was, heb ik in december een eigen contentkalender gemaakt, samen met een inhaakkalender die vol staat met inspiratie. Met die contentkalender ‘dwing’ ik mezelf om na te denken over mijn berichten. Mijn blog is de basis. Door vooraf te bepalen welke blogs er verschijnen, weet ik al hoeveel berichten ik sowieso kan inplannen. De gaten vul ik met extra content, bijvoorbeeld rondom feestdagen of andere inhaakmomenten (denk aan Drink Wine Day of Riesling Day).
Omdat je vooraf bedenkt over welk onderwerp je het op welke dag wilt hebben, breng je gelijk meer focus aan in jouw content. Dat zorgt niet alleen voor rust, maar ook voor meer tijd om de interactie met jouw doelgroep en volgers aan te gaan. Om je tijd zo goed mogelijk in te delen raad ik je aan om content te batchen: houd één ochtend of dag in de maand vrij om alle onderwerpen en doelen te bepalen, teksten te schrijven en foto’s te verzamelen. Plan de berichten in, bijvoorbeeld via de Studio voor Makers van Facebook of Later, en geniet van jouw zichtbaarheid en alle reacties.
Begin vandaag nog met jouw online zichtbaarheid en gebruik de inhaak- en contentkalender van Toost aan Tafel voor wekelijkse inspiratie.