Achtergrondafbeelding

Waardevol zijn als wijnmerk: ‘De ervaring is de marketing’

Min Zeven | Toost aan Tafel | Ervaring druiven plukken
Leestijd: 3 minuten

Het is een van de grootste trends van de afgelopen jaren: we gaan massaal op zoek naar meer betekenis in ons leven. Hoe kun je daar als wijnmerk op inspringen en hoe zorg je dat je niet alleen waardevol bent, maar ook verbinding maakt met je klant? De Amerikaanse managementgoeroe Joe Pine en trendwatcher Aljan de Boer deelden hun kijk hierop tijdens de online marketingsessie van Horecava Limited.

“We leven in een geluksparadox”, trapt trendwatcher Aljan de Boer af. “We zijn heel gelukkig, maar er zijn ook veel burn-outs.” Daardoor is de trend ontstaan dat we streven naar een betekenisvol leven. Welke rol is daar voor jou als wijnondernemer in weggelegd? Volgens Aljan moet je je richten op het opbouwen van langdurige klantenrelaties. “Want sociale relaties maken ons gelukkiger.” Dat opbouwen doe je door de verbinding met mensen aan te gaan.

Contacten versterken

Als wijnondernemer werk je natuurlijk met een product dat verbinding ademt. Je creëert herinneringen met wijn, je drinkt het met mensen die je dierbaar zijn en het verhaal van een wijnboer zorgt voor nog meer beleving. En het is juist die beleving die jouw wijnmerk waardevol maakt voor mensen.

Terug naar de langdurige klantenrelaties: de duurzame verbindingen. Ga hiernaar op zoek door je te richten op ervaringen. Waarom? Aljan: “Je komt dan met anderen in contact én kunt bestaande contacten versterken.” Tijdens de coronacrisis betekent dit dat een standaard online wijnproeverij niet per definitie genoeg is. Hoe kun je de beleving versterken, juist nu we elkaar niet live kunnen ontmoeten? “Denk bijvoorbeeld aan een gepersonaliseerde Spotify-playlist”, tipt Aljan.

Jouw werk is theater

De Amerikaanse managementgoeroe Joe Pine gaat met zijn benadering nog een stap verder. Volgens hem moet álles draaien om de beleving. “Let the experience be the marketing.” Oftewel: de ervaring moet zo goed zijn dat het zichzelf verkoopt. Klinkt makkelijker dan het is. Daarom geeft hij een paar voorbeelden.

Let the experience be the marketing

Iedereen kent wel het plezier van de nieuwe telefoon: je koopt een nieuw toestel en eenmaal thuis kan je niet wachten om het doosje open te maken. Joe: “Bij Apple is die beleving perfect. Elke stap klopt en over alles is nagedacht.” Van de glimmende iPhone die bovenop ligt tot aan de oortjes die perfect verpakt daaronder liggen. Een ander voorbeeld dat hij noemt is het Russische concept Ziferblat. Een café waar de koffie gratis is. “Je betaalt er per minuut van je bezoek. Puur voor de ervaring.”

Dat roept bij mij de vraag op wat het belang van verhalen en storytelling is voor het verkopen en creëren van ervaringen. “Dat is enorm groot”, antwoordt Joe Pine enthousiast. “Zie jouw werk als een theater. En nee, dat is geen metafoor. Je moet het daadwerkelijk benaderen als een theater. Jij staat op het podium en creëert altijd een ervaring voor je gast of klant.”

Full focus in de beleving

Werk daarom toe naar een climax en zorg ervoor dat zelf het ‘einde’ van de ervaring er een is om niet meer te vergeten. “Anderen moeten erover willen vertellen.” Een van de makkelijkste manier om naar die climax toe te werken, is storytelling. Een model van drie stappen: het begin, midden en einde. Joe: “Vaak wordt in de foodwereld alleen gefocust op het middenstuk. Daar gaat het mis. Bedenkt goed waar jouw klant staat in het verhaal.”

Anderen moeten erover willen vertellen

Nu tijdens de coronacrisis bijna alle belevingen online plaatsvinden, rijst de vraag hoe je daar de connectie maakt met je klant. Het ‘voelt’ immers heel anders dan in real life. Toch kun je hetzelfde gevoel oproepen. Vergelijk het maar eens met een bioscoop, waar je naar een wit doek zit te staren. “Daar geef je je volledig over aan je emoties. Zie een programma als Zoom daarom ook niet als tool, maar als middel en ga voor een full focus ervaring. Een beleving waarbij mensen op dat moment alleen maar met jou bezig zijn.”

Manon de Boer

manon@toostaantafel.nl

Geen reacties

Schrijf een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.