Dit is waarom je content nodig hebt voor jouw wijnbedrijf

Dit is waarom je content nodig hebt voor jouw wijnbedrijf

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen. Content is rete-belangrijk voor jouw wijnonderneming! Zelfs als je er niet bewust mee bezig bent, maak je er waarschijnlijk gebruik van. Maar waarom is het precies onmisbaar voor jouw wijnonderneming en aan welke vormen kun je dan denken?

Dag in dag uit kom jij als consument én ondernemer met content in aanraking. Je scrolt een paar keer per dag door social media, besteedt uren aan je mailbox of werkt tussendoor aan je website. Je hebt het misschien niet door, maar je bent constant met content bezig.

Wat is content eigenlijk?

In de Nederlandse taal kennen we het woord con-tent als een bijvoeglijk naamwoord met de betekenis ‘tevreden’. Maar met de opkomst van Engelse begrippen en vooral ook het internet, is daar een betekenis bijgekomen: ‘dat wat je op een website, in een publicatie of in een database vindt’. Content is dus de informatie die je op allerlei online en offline kanalen tegenkomt. Van beelden tot teksten.

Maak je op een bewuste en strategische manier gebruik van content om jouw wijnen, trainingen of andere producten en diensten te verkopen? Dan valt dat onder de term contentmarketing. Of nog specifieker, bijvoorbeeld e-mailmarketing, videomarketing of brandmarketing.

Welke contentvormen zijn er dan?

Content is er dus in allerlei vormen en maten. Steeds vaker is dit online, op social media of een website bijvoorbeeld. Een aantal vormen van content(marketing) waar je strategisch gebruik van kunt maken in je wijnbedrijf zijn bijvoorbeeld:

  • Blogs 
  • E-book 
  • E-mailmarketing
  • FAQ
  • Foto’s
  • Infographic
  • Online cursus
  • Persbericht 
  • Podcast
  • Presentaties
  • Quiz
  • Reviews
  • Socialmediaberichten
  • Video’s en vlogs
  • Webinar
  • Whitepaper

Sommige contentvormen zijn perfect om bijvoorbeeld jouw B2B-doelgroep mee aan te spreken, zoals whitepapers, blogs en presentaties. Voor consumenten werken andere vormen juist beter. Denk aan socialmediaberichten, video’s, infographics en e-mailmarketing. Voordat je de vorm kiest is het daarom belangrijk dat je eerst weet waarom je met content aan de slag gaat.

Waarom is content onmisbaar?

Als je mijn masterclass Succes oogsten met jouw content hebt gevolgd, dan weet je dat ik hier met gemak een uur over kan vol lullen. Voor deze blog houd ik het op vijf redenen die in mijn ogen het allerbelangrijkste zijn om strategisch met content bezig te zijn. Met content…

  1. … ben je zichtbaar
    Zeker als je foto’s van jezelf deelt, laat je letterlijk zien wie JIJ bent. Zeker als je een eenmanszaak hebt, wil ik je op het hart drukken om foto’s van jezelf te laten zien. Mensen doen namelijk zaken met jou, dus zorg dat ze je kunnen herkennen. Met content ben je niet alleen zelf zichtbaar, je laat ook zien wat je precies doet met jouw bedrijf en wat jouw verhaal is. Deel dat dus vooral! Want als mensen jouw wijnbedrijf  nooit langs zien komen, kunnen ze je ook niet ontdekken.
  1. … groeit jouw naamsbekendheid
    Deze is natuurlijk onlosmakelijk verbonden aan de eerste reden. Want als je niet zichtbaar bent, groeit je naamsbekendheid ook niet. Maar naamsbekendheid zorgt er wel voor dat meer mensen over jouw wijnbedrijf horen. En dat leidt tot de volgende reden.
  1. … bouw je een klantenbestand op
    1+2=3. Als je zichtbaar bent, groeit jouw naamsbekendheid en bouw je als vanzelf een groter klantenbestand op. Je creëert een steeds grotere fanbase van mensen die jou zien, volgen en vooral ook vertrouwen. Hoe maak je iemand fan van jouw wijnbedrijf? Door ze mee te nemen in jouw verhaal en dat van je onderneming. Door te reageren, een band met ze op te bouwen en vooral ook door te durven staan voor jouw boodschap.
  1. … profileer jij jouw bedrijf
    Ik schreef het net al: durf te gaan staan voor jouw boodschap. Laat zien waar jij voor staat. Wat jouw wijnverhaal is. Wat jouw bedrijf nou écht uniek maakt (en dan bedoel ik niet dat je familiebedrijf bent en kwaliteitswijnen importeert, want die kennen we intussen wel). Maak gebruik van jouw onderscheidende haakjes. Want deze USP’s (Unique Selling Points) zijn alleen van toegevoegde waarde als je ze vertelt en ze als een rode draad in al jouw content laat terugkomen.
  1. … onderscheid jij je van je concurrentie
    Zorg dat mensen jouw (wijn)stijl en taal proeven in je teksten en foto’s. Dat ze een bericht of e-mail van jouw wijnbedrijf direct herkennen. Zo onderscheid jij je van andere wijnondernemers en word je de Grand Cru van de wijnwereld.

Goed. Nu weet je waarom jij niet zonder content kan in je wijnbedrijf. Het is onmisbaar. Misschien ben je al mondjesmaat bezig met contentmarketing en deel je bijvoorbeeld zo af en toe iets op Instagram of Facebook. Bedenk dan eens voor jezelf waarom je juist daar berichten deelt en of je dat ook in een andere vorm kan gieten.

Vanuit Toost aan Tafel help ik verschillende wijnbedrijven bij hun contentmarketing. De een ondersteun ik met e-mails (nieuwsbrieven) die regelmatig naar consumenten en B2B-klanten worden verzonden, voor de ander schrijf ik social media, websiteteksten of persberichten.

Om welke contentvorm het ook gaat: samen maken we een Plan de Champagne. Wie wil je bereiken? Wat heb je te vertellen? Met welk doel deel je deze content? Want content is net als wijn. Zonder een goede basis is het eindresultaat ook maar middelmatig. En ik ben toch echt fan van kwaliteit 😉

Wil je samen aan de slag of sparren over jouw content? Bel mij gerust of maak gelijk een afspraak.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde berichten

Wil je geen blog missen?

 Meld je aan voor de Wijnpost van Toost aan Tafel.

Contentplan voor wijnprofessionals (Manon)

Wijnpost van Toost aan Tafel

Wil jij geen blog missen en als eerste op de hoogte zijn van nieuwe diensten? Meld je dan nú aan voor de wijnpost van Toost aan Tafel.