Achtergrondafbeelding

Waarom je website niet perfect hoeft te zijn [Zo trek je wél klanten]

José Wentzel-Boekema van grafisch bureau Ferrule
Fotografie: Jellien

Een perfecte website, dat wil elke wijnmaker wel. Maar is een perfecte website eigenlijk haalbaar? En wat zijn de belangrijkste zaken die je dan wel op orde wilt hebben? Onlangs sprak ik met José Wentzel-Boekema van grafisch ontwerpbureau Ferrule. In deze blog legt ze uit waarom jouw website niet perfect hoeft te zijn en hoe je er toch klanten mee trekt.

Lees ook:
Websitecheck: 3 tips voor een snelle update van je website
Dit is waarom je als wijnbedrijf een blog moet starten

Je website hoeft niet perfect te zijn. Dat zal hij helaas ook nooit worden. Hoe goed doordacht en gebouwd hij ook is: super snel, geoptimaliseerd en voorzien van de nieuwste snufjes. Ondanks alle inspanningen is het onmogelijk om een website te maken die aan iedereen z’n wensen voldoet. Dit is wat je wél moet doen.

De gebruikservaring

Stel, Lisan is op zoek naar een geschikt cadeautje om te vieren dat haar vriendin is afgestudeerd als psycholoog. Een feestelijke wijn lijkt haar het meest toepasselijk. Terwijl ze door de tientallen wijnen op cadeauwebsite Greetz scrolt, valt haar oog op de Glitterwijn en een fles Moët & Chandon. Op basis haar persoonlijkheid, budget en de waardering voor haar vriendin maakt Lisan een keuze.

Glitterwijn en Moët & Chandon van Greetz

Zal het cadeautje in de smaak vallen? Misschien houdt haar vriendin helemaal niet van champagne. Of is ze net zwanger. Of het wordt de zeventiende fles wijn die ze voor haar afstuderen cadeau krijgt… Het draait er niet om dat de Glitterwijn of de Moët & Chandon perfect is. Want al is het product nog zo goed, de gebruikservaring zal voor iedereen anders zijn. En dat geldt ook voor je website. Een perfecte website die voor iedereen en in elke context perfect is, is niet haalbaar.

‘Ha’, zul je denken. ‘Als het toch niet perfect kan, dan volstaat een standaard website ook. En met een beetje SEO-optimalisatie moet het wel goed komen met de bezoekers, toch?’ Helaas. Om klanten aan te trekken moet je website herkenbaar zijn. Mensen doen namelijk alleen zaken met bedrijven die ze onthouden. 

Het verschil tussen een standaard website en website met eigen stijl

Een standaard website is als een huismerk-supermarktwijn. Voor veel mensen een prima optie voor een vrijdagavond op de bank, maar niet een wijn die ze aanraden aan vrienden. Zullen ze erover vertellen op verjaardagen? Gaan hun ogen glinsteren als ze terugdenken aan deze ervaring?

Met een standaard website voelt niemand zich persoonlijk aangesproken. De website ziet er netjes uit, maar spreekt niet tot de verbeelding. Een eigen stijl daarentegen spreekt wellicht niet iedereen aan, maar triggert wél bepaalde emoties. Hierdoor laat je zien waar je als bedrijf voor staat en onthouden bezoekers je beter. Wil je meer klanten aantrekken? Dan focust Ferrule op de twee belangrijkste elementen: stijl en structuur.

Element 1: stijl

Websites met stijl leveren meer resultaat op. Een eigen identiteit, een persoonlijke look and feel,  communiceert voor wie jij er bent en voor wie juist niet. Dit zorgt voor de broodnodige herkenbaarheid.  Een voorbeeld. Vinonista lanceerde dit jaar haar online wijncursus, speciaal voor vrouwen die zelfverzekerd willen genieten van lekkere wijn. Die geen enkele kennis hebben over wijn, maar dat graag wel een klein beetje zouden willen hebben. Zodat ze niet zo lang voor dat schap hoeven te twijfelen. Of dat ze in een restaurant om iets kunnen vragen wat ze ook echt lekker vinden om te drinken. 

Voorbeeld: de website van Vinoniste (online wijncursus voor vrouwen)

Ferrule mocht de brand identiteit en website ontwikkelen. We kozen voor een herkenbaar kleurenpalet dat past bij wijn en dankzij persoonlijke fotografie en illustraties ontstond er een duidelijke identiteit. Met toegankelijke en speelse elementen, zoals polaroid foto’s die de sfeer van genieten met wijn goed weergeven. 

Hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn website? 

Het is moeilijk om een eigen stijl te hebben als je tegen iedereen probeert te praten. Vind je het lastig om te bepalen wie je doelgroep precies is? Begin dan dichtbij. Een goed uitgangspunt voor je eigen stijl is het beantwoorden van de volgende vragen:

• Wat wil je bereiken met je bedrijf?
• Wie voelt zich hier tot aangetrokken?
• Waar heb je plezier in en wat is je talent?

Vervolgens vertaalt een ontwerper datgene wat jou uniek maakt in een eigen stijl. Bij Ferrule doen we dat tijdens ons brandingstraject. Eerst gaan we de diepte in over je bedrijf, daarna bepalen we samen de nieuwe look and feel. Als de basis staat, gaan we aan de slag met de website. Het is voor ons een feest om ideeën tastbaar te maken en een website te ontwerpen die past als een fijne jas.

Met een kleurenpalet creëer je een duidelijke identiteit

Element 2: structuur 

Het tweede onmisbare element van een website is een goede structuur. Een duidelijke navigatiestructuur is de basis van een goede website. Denk aan het hoofdmenu, de footer en de zoekbalk. Een goede structuur heeft niet alleen invloed op het gebruiksgemak, maar ook invloed op de SEO (zoekmachine-optimalisatie). Het resultaat is hogere bezoekersaantallen en een hogere bezoekerstijd op je website.

Een rommelige website is als zwavel in wijn 

Bij een gebrek aan stikstof tijdens het gisten van de wijn, ontstaan er zwavelatomen. Dit veroorzaakt een zeer onprettige lucht: denk aan rotte eieren en rubber. Al het goede van de wijn wordt onderdrukt door de alles overheersende stank. 

Zo is het ook met je website. Een slechte structuur overschaduwt al het goede van je bedrijf. Je geeft je bezoekers niet de kans om op een ontspannen manier kennis te maken met het beste wat jouw bedrijf te bieden heeft. Gebruik daarom maximaal zes items in het hoofdmenu zodat bezoekers geen keuzestress krijgen. Kies wat de belangrijkste thema’s zijn.

Direct aan de slag met een bijna perfecte website? 

Wil je een eigen stijl en brand identiteit opbouwen? Als lezer van Toost aan Tafel kun je hier de gratis checklist Bouw je online brand identiteit downloaden.

Over José: José ontwerpt graag website en huisstijlen voor ondernemers die een eigen stijl willen ontwikkelen. Als visueel strateeg en mede-eigenaar van Ferrule werkt ze samen met Jurgen. Die is naast een goede webdeveloper ook de vader van hun dochter Fiene. Ferrule gelooft dat websites met stijl meer resultaat opleveren.

Manon de Boer

manon@toostaantafel.nl

Schrijf een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.