Zeg eens eerlijk wijnprofessional: wanneer heb jij voor de laatste keer iets aan je site gedaan? Vorige week? Vorige maand? Langer geleden? Je bedrijf groeit en verandert continu, maar veel ondernemers vergeten hun site te updaten. Met deze drie tips kun je vandaag nog aan de slag met een kleine opfrisbeurt. Jouw eigen Basis Brut websitecheck.
Ik weet het. Er zijn 1.001 dingen die je moet doen en waar je rekening mee moet houden. Klanten komen eerst, logisch. Maar je eigen visitekaartje; denk je daar wel eens aan? Jouw wijnbedrijf is dynamisch en dat betekent dat je online content ook dynamisch moet zijn. Denk bijvoorbeeld aan aanpassingen op de Over-pagina, een update van je reviews of Mediapagina of het toevoegen van nieuwe foto’s.
De tips
Actuele teksten
First things first: kloppen al je teksten nog? Je hoeft vandaag niet gelijk álles door te lezen, maar sta eens één keer per maand of kwartaal stil bij wat er op je website staat. Heb je nieuwe diensten of producten die je wilt uitlichten op je Homepage of kan je Over-pagina een update gebruiken?
Er zijn twee belangrijke redenen om je teksten te veranderen tijdens je websitecheck. Allereerst wil je dat bezoekers elke keer dat ze op je website zijn, actuele en kloppende informatie zien. Zijn de teksten relevant en inhoudelijk goed? Dan komt iemand sneller terug. De tweede reden is Google. Of we nou willen of niet, we zijn afhankelijk van deze Amerikaanse grootmacht als het aankomt op online zoeken.
Eén van de dingen waar Google naar kijkt bij de ranking van pagina’s, is hoe actueel je website is. Dat geldt voor blogposts en voor losse pagina’s. Alleen de publicatiedatum aanpassen is een optie, maar kijk ook kritisch naar de inhoud van je teksten. Zodra je teksten aanpast ziet Google die wijzigingen. Het is een teken van leven naar Google toe. Pas je regelmatig je content aan? Dan zal Google je dus hoger plaatsen in de zoekresultaten.
Nou klinkt dat niet echt als een quick tip: al je websiteteksten onder de loep nemen is een flinke klus. Welke teksten kies je dan? Begin bij je belangrijkste pagina’s, zoals de Homepage, je Diensten- of Productpagina en de Over-pagina. Pas dan niet één woord of één zin aan, maar kijk echt kritisch naar welke informatie je kunt weglaten en wat je kunt toevoegen. De volgende keer dat je er tijd voor vrijmaakt, kijk je naar welke blogs of pagina’s het best worden bezocht. Ook die pas je aan om zo een boost te geven aan de vindbaarheid van jouw wijnbedrijf.
Nieuwe foto’s
Naast teksten staan er als het goed is ook veel foto’s op je site. Foto’s van jou, je producten en sfeerfoto’s van wat je doet. Wanneer heb je die voor het laatste geüpdatet? Als dat al een paar maanden of zelfs jaren geleden is, dan is de kans groot dat je inmiddels betere foto’s in je archief hebt.
Ook het updaten van deze foto’s heeft invloed op hoe hoog je belandt in de zoekresultaten van Google. En als je voor je websitecheck toch aan de slag bent met nieuwe foto’s zoeken en uploaden, zorg er dan ook voor dat:
- het bestandsformaat van de foto’s maximaal 300 kb is, je kunt ze bijvoorbeeld hier verkleinen;
- de bestandsnaam van de foto geoptimaliseerd is, dus een zoekwoord bevat;
- je bij het uploaden een alt-tag meegeeft, een omschrijving van je foto die gebruikt wordt door Google en door schermlees-software voor slechtzienden.
Reviews en mediapublicaties
Check check dubbel-websitecheck: heb jij je nieuwste reviews al op je website staan? En heb je al een plek waar jouw mediapublicaties te vinden zijn? Beide zijn super belangrijk als social proof. Als bewijs dat anderen jou te gek vinden en fan van je zijn. Als bewijs dat jij dé wijnexpert bent of dé professional om wijn bij te kopen.
Onlangs zag ik een Nederlandse wijnprofessional die in een korte tijd bij een paar grote media verscheen; het AD, de Ondernemer, NOS. Grote, vooraanstaande media waar je trots op mag zijn. Plaats hun logo en linkjes naar de artikelen op je site! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar juist dit soort updates moeten jouw websitebezoekers te zien krijgen.
Maak op dezelfde manier gebruik van reviews of bijvoorbeeld wijnbeoordelingen door gerenommeerde recensenten. Check wel altijd van tevoren of je deze beoordelingen mag gebruiken. Sommige recensenten rekenen namelijk een vergoeding en voor klanten is het nooit leuk om verrast te worden met hun eigen teksten. Dus krijg je een goede review? Vraag gelijk of je die mag delen. Met of zonder naam.
Bonus
Zijn je radertjes al aan het draaien in je hoofd? Schrijf op wat je allemaal wilt aanpakken en waar je wilt beginnen. Besteed er geen dagen aan, maar pak telkens één taak op, zodat het geen monsterklus wordt. Wil je meer tips? Kijk dan ook eens met een scherp oog naar de volgende punten op je site:
- Heb je een FAQ en is die compleet?
- Werken alle uitgaande links nog? Je kunt het hier checken.
- Heb je ook duidelijke alt-tags toegevoegd aan andere foto’s en pagina’s?
- Wanneer is de laatste keer dat je een blog hebt geschreven?
- Is al je informatie op Facebook, LinkedIn, Instagram en andere sociale media nog up-to-date?
Hulp nodig?
Kan jij wel een kritische blik van buitenaf gebruiken? Iemand die eens écht inhoudelijk naar jouw website en content kijkt? Laat dan eens een websitecheck doen, de Basis Brut. Hiervoor hoef jij niets te doen. Je laat het over aan Toost aan Tafel. Aan de hand van een uitgebreide checklist doorloop ik jouw websiteteksten, visuele content, socialmedia-kanalen en meer. Je ontvangt dan van mij een proefnotitie met minstens 10 concrete verbeterpunten om gelijk zelf of vanuit Toost aan Tafel mee aan de slag te gaan.
Kijk voor meer informatie op toostaantafel.nl/basis-brut of neem contact op met mij om te bespreken wat bij jou past.